…spuneam ca in coopertiva fotografia nimeni nu a incercat vreodata sa se ocupe de formare profesionala si de specializare intr-un domeniu sau altul.din fotografie .nici in laborator ,nici in retus si nici in studio.. ! de ce .. ? simplu .. ! deveneai concurenta directa a sefului sau subalternului ,a celui mai vechi,cistigai mai bine sau erai mai apreciat … ! cine stia sa faca o comanda de la cap la coada era …master .. ! spun asta cu tarie pentru ca sistemul de control introdus de comunsti era simplu si eficace … ! nimeni ..decit cei mai verificati si de incredere nu trebuia sa fie in stare sa faca o comanda de la un cap la altul singur … ! daca facea asta scapa de control si de spagi date ..! asa am facut si eu …am invatat destul de repede aceasta regula si lucram noapte pe liniste si racoare … ! faceam 2-3 filme color 135-36 cu cite 2 bucati fiecare ..inmultiti 72 x 3
=216 iar 216 inmultit cu 10-15 lei deja era un salariu frumusel ……pe zi … ! cind veneau colegii ciripitori bani erau in buzunar deja … ! cea mai buna scoala am facut-o pe banii clientilor ..invatam zi si noapte cum sa fac fotografii mai bune ,mai repede si evident mai ieftine decit concurenta … !
=216 iar 216 inmultit cu 10-15 lei deja era un salariu frumusel ……pe zi … ! cind veneau colegii ciripitori bani erau in buzunar deja … ! cea mai buna scoala am facut-o pe banii clientilor ..invatam zi si noapte cum sa fac fotografii mai bune ,mai repede si evident mai ieftine decit concurenta … !
inainte de 1989 mai ales incepind din 1985 lucrurile se deteriorau rapid ..efortul gigantic al rominiei de a plati la FMI uriasul imprumut luat pentru industrializare a facut ca marea majoritate a importurilor sa fie sistate …materialele fotsensibile nu faceau exceptie . ! acesta a fost motivul pentru care la tirgu mures in cadrul combinatului de ingrsaminte chimice s-a deschis o sectie de substante ,hirtie si negative alb/negru .. ! trebuie sa spun ca erau de o calitate foarte buna ..evident nimeni nu si-a mai pierdut timpul sa fabrice hirtie alb /negru pe suport baritat si /sau hirtie ..ci direct la materiale pozitive pe suport de PE (polietilena )..era cu adevarat un pas inteligent ..uscarea nu se mai face ape placi cromate cu un consum mare de curent electric..( mai tine cineva minte faimoasele placi cromate pe care se asezau fotografiile alb negru cu fata in jos peste care se aplica o pinza de postav groasa si se fixa pe un support care avea citeva rezistente de 500 de watii care degaja o caldura intensa si fotografiile cu support de hirtie se uscau …deveneau lucioase si …comerciale .. ! urma taierea cu o ghilotina zimtuita care te face asa iti blestemi zilele cind aveai de taiat citeva sute de fotografii .. ! ei bine aparitia materialelor pozitive pe support PE a facut ca peste noapte sa dispara si uscatoarele si ghilotinele zimtuite … ! gustul clientilor s-a schimbatr radical faimosul .. ‘rand ‘ zimtuit a disparut si fotografiile se livrau cu un rand subtire de 2 mm iar la cele portret se lasa un rand de 25 mm ..asa zisul picior … !
..la FOTO UNION se lucra pe negative 13 x 18 …alb /negru iar prin 1975-77s-a introdus experimental fotografia color .. ! ..era un pas urias ..pe atunci inca nu se fabricau filme color rominesti AZO...si evident se lucra pe planfilme AGFA Gevaert 80S profesional ( 80 era sensibliltatea in ASA = 21 DIN = 100 ISO ASA ,ISO,DIN erau standarde de sensibilitate la fime reunite astazi in ISO …S era corespondentul pentru short exposure adica un film pentru expuneri scurte ..balansat pentru lumina de zi ..si blitz..) ...filmul era din start debalansat cu luminile din studio ..adica lumina de bec supravoltat care se modifica de la ora la ora de folosire …( isi schimba calitatea spectrului ..adica din 10 ore garantate de folosire spectrul de la alb stralucitor se schimba spre rosu galbui …pina cind exploda in mii de cioburi …-si dupa 2-3 zile mai gaseam cioburi pe haine si prin studio. !
o fotografie scanata ...imaginea este facuta in curte la AZO Mures prin anii 84-85 in mina aveam o mira cromatica originala de la SAKURA ..AZO Color fiind o licenta japoneza ...ar mai fi de spus ca filmul pe care a fost fotografia facuta il am si acum si este din primele filme AZO color ...!!!
ar fi trebuit sa se comande 5o L profesional dar ….cei care plecau de la UCECOM in Germania de West sa contracteze materiala erau semianalfabeti in meserie ..tov Nea... dir general si tov Sel...radu.. se bucurau la o spaga si k plecau in germania pe moca … ! niste imbecili pe care i-a sters viata din cartea de istorie .. ! atunci erau niste mici satrapi smecheriti care taiau si spinzurau dupa bunul plac … !
trebuie sa explic … : la nivel de judete si municipiul Bucuresti Cooperativele mestesugaresti ( urmase de drept ale breslelor mestesugaresti nationalizate de comunisti in cooperative intre 1947 - 1950 ) erau organizate in uniuni judetene si in UCECOM la nivel de tara
UCECOM-ul era stat in stat …presedintele ei avea rang de ministru…si pentru ca facea export avea dreptul sa faca barter de marfuri cu tarile socialiste si chiar cu cele capitaliste ..! asta insemna ca o haina de blana sau de piele facuta la ORASTIE ( faimoasele haine de piele neagra purtate de tovarsii de la centru se gasea usor daca dadea cineva telefon de la UCECOM .. ! un sistem perfect .. ! toate mestsugurile ..cizmari ..bijutieri ,croitori ,fotografi ,depanatori radio TV strinse la un loc insemnau o putere extrordinara …la care mai adaugam sistemul propriu de invatamint ( faimosul grup scolar UCECOM din str ECONOM CEZARESCU -aici am facut scoala postliceala de fotografie ) si bineinteles sistemul propriu de asigurari de sanatate si casa de pensii proprie …aveti imaginea unui stat in stat pe care pina in ziua de azi il jecmanesc aceiasi politruci …transformati in capitalisti rosii sau albastrii ,sau portocalii sau …. ! pina in ziua de azi nu este clarificat statutul proprietatii cooperatiste desi generatii intregi de presedinti ,directori au vindut si furat fara rusine ..MOSTENIREA zecilor de mii de meseriasi ..magazine ,hoteluri ,spatii de recreeresi odihna case de oaspeti ,depozite la care se adauga cite sute de milioane de dolari … !! cooperativa fotografia avea in conturi in 1989 aproape 1 million de dolari …au disparut repede cu ajutorul presedintelui si a unor tepe de calibru ..banca intercooperatista Mindbank …Va mai aduceti aminte .. ? o teapa de ½ de milon de dolari pierdute de Fotografia…pentru intotdeauna .. !..iar noi cei care lucram pentru fiecare banut ne luptam cu lipsurile si imbecilitatea unui sistem corupt si prost .. ! spun asta cu sila si obida fata de cei care clamau egalitatea dar care stateau ca boieri si nu faceau nimic in timp ce fiecare studio ,mare sau mic de 5 stele sau ultima bomba din ferentari de la zetarilor primeam doar 14 % din fiecare 100 de lei vinduta si incasata … ! ce ziceti .. ? de miine sa primiti doar 14 % din ce munciti si incasati …restul sa il ia SISTEMUL . !
Am scris toate aste pentru ca fotografii erau dusi la demonstratii ,la sortat cartofi ,la strins sticle si borcane … !!saturat fiind de toate timpeniile astea am hotarit impreuna cu citiva colegi sa mergem la casa de copii de pe str Lucaci sa facem fotografii la copii orfani ..sa aiba si ei cind or fi mari o fotografie …fie si alb negru .. ! Am trait alaturi de Mircea Coada ,Dinu Nedelcu , Petre Carpen poate cea mai tulburatoare intimplare din lungul sir de intimplari nemaipomenite care mi-au luminat viata …copii abandonati de parinti ..imbracati curat si ingrijiti ….copii care rideau si glumeau cu nenea fotografu… !
…nenea vreau si io una numai cu fratele meu ……nenea vreau si cu prietenul meu … ! la ora 10 primeu un sandwich cu brinza ..pe care il mincau cu pofta si nu facea nimeni nazuri … !
revenind la 80 S am sa spun ca il developam ma rog il subdevelopam datorita dilutiei de 1/1 …nici nu imi vine sa cred azi ce timpenii faceam ..supraexpuneam filmul cu aproape 4 diafragme si developam filmele la 8 minute 20 de grade celsius cu preinmuiere la aceasi temperatura …baie de stop de 4 minute …spalare de 15 minute albire de 7 minute spalare de 15 minute …fixare de 8 minute spalare de 15 minute ..samponare si tanare de 1 minut tot procesul se desfasura in intuneric bezna
procesul avea codul 82/85 CD..adica color developer .. ! oricum temperature era esentiala ..si timpul de developare nu admitea mai mult de citeva secunde …! Ceea ce nu este de spus este ca se developau 100 de negative 13 / 18 odata in 15 l de solutie .. ! cred ca inginerii fotochimisti de la AGFA Gevaert se sinucideau in masa daca aflau cum developam si cum prelucram materialele lor … ! si totusi rezultatele erau extraordinare … ! un negativ subexpus sau supraexpus …sau subdevelopat sau supradevelopat suporta recuperare si corectie de 4-5 diafragme ! developate manual si iarna si vara iar datorita faptului ca diluam 1/1 si scadeam materialele conform retetei de folosire aveam sute de l de solutii economisite ..si evident vindute pe bani buni pe piata neagra .. ! exista asa ceva si atunci .. ! 1 cutie de hirtie color de 100 18/24 cm costa 403 lei si se vindea cu 3000 de lei la negru … ! bani multi daca ma gindesc ca aveam 50 % rebut scazamint la fiecare imagine …vinduta .. ! in mod real faceam 3 % .. !
..
- va urma -
4 comentarii:
meaduc aminte cind eram copil ca mai mereu gaseam cite o ciocolata chinezeasca in sertaru cu creioane moi, la tata la atelier. si tot deatunci meaduc aminte de ce se zicea de zimti: poza fara nu e poza!
E o placere sa citesc ceea ce povestesti tu lucruri care se intamplau cand eram eu destul de mica, dar eram :-)
Iar fotografia cu tine e super faina!
Taică, astea sunt SF-uri acum. Nu te crede nimeni!...
Mama măsii de istorie a Fotografiei de la Romanela.
Abia aştept continuarea poveştilor dumneavoastră. Mulţumesc pentru că ne aduceţi istoria fotografiei adevărate.
Trimiteți un comentariu