24 iunie 2011

vineri ...declansarea in portret

 hai sa continuam ....
..de cele mai multe ori am folosit  cheia de lumina  clasica ..lumina principala la 45 de grade stinga sau dreapta si 45 de grade sus fata de axul optic! lumina secundara la dublul distantei sau jumatate de putere fata de lumina principala  …..lumina de efect si de fundal nu mai trebuie sa le explic aici .. ! sau trebuie … ? voi mai avea ocazii sa vorbesc despre luminile cele mai dificil de folosit … !    astazi cele mai ciudate portrete se nasc din aplicarea defectuoasa a  alegerii punctului de statie …Inaltime fata de subiect ……modele fara git …fotografiate de sus …cu capul intors  nenatural …contorsionat nefiresc .. ! …( regula de baza este  gasirea  unui unghi care sa echilibreze cele doua jumatati inegale ale fetei ….la care se adauga nivelul de la care fotografiezi … ! ( in cazul portretelor ( statice prin definitie )   poti obtine atitudini  dinamice ...cum?..poti fotografia usor si fara probleme cu modelul in picioare  avind aparatul fixat pe trepied .si evident folosind un declansator flexibil …)..o sa ma intrebati de ce .. ! ei bine …marii portretisti  nu se ascund dupa un aparat de fotografiat sa mormaie un …zimbeste ,incrunta-te …mai asa …mai pe dincolo … ! ci se uita direct in ochii subiectului urmarind acel moment unic ….DECLANSAREA .. !     declansatorul flexibil ii permite fotografului contactul vizual direct ceea ce inseamna curaj in abordare si deschidere maxima … ! in cazul in care fotograful nu este ..ma rog ..vocal …ei bine atunci nu se mai aude nimic mai ales daca fotografiezi cu un aparat cu un zoom 70-200 1 ;2,8 IS ceea ce este minimal in abordarea unui portret facut dupa toate regilile ...detasarea de fundal ...bokeh placut ....concentrarea tuturor elementelor asupra fetei...pentru k nu-i asa ..? in portret vorbim de Fata ..de nimic altceva - asta ar fi un argument  al doilea argument  se refera la    efortul fizic evident …greutatea unui aparat cu 2 acumulatori in grip si a unui teleobiectiv depaseste 2,5 kg . ! 
am convingerea k un portret este dificil de realizat fara contact vizual permanent intre model si fotograf ..la care se adauga si comunicarea verbala …de cea non verbala sa nu mai vorbesc ..desi poate ar trebui ca prea e lumea plina de impiedicati.. !   ..hahahaha. ! hai sa continuam ….
…. de cele mai multe ori pozitia in picioare este cea mai usor de controlat si aranjat  ( greutatea pe un picior ..celalalt relaxat …baza si pozitia picioarelor sa nu depaseasca latimea umerilor ( am convingerea k un portret reusit incepe de la baza …de la pozitia picioarelor mai precis ..talpa intreaga pe sol cu deschidere de 45 de grade si un genunchi indoit … ! …din experienta mea am sa spun ca este de evitat compunerea si aranjarea unei poziti pe scaun sau masa ..sau fotoliu deoarece nu poti controla si alege unghiuri si inaltimi de abordare fara   scaune si fotolii rotative cu inaltime a reglabila … ! poate exista dar eu nu am vazut nicaieri fotolii cu rezematoare de miini si cu spatar reglabil pina sub omoplati .. ! revin si spun k pozitia in picioare este recomandata in toate cazurile    ( eu am folosit-o cu succes …desi sunt inalt ..1.92 si inaltimea medie este cu 20-35 de cm mai jos    …aici ar trebui sa deschid o noua paranteza …si anume despre impactul psihologic asupra modelului cind il rogi sa urce pe un piedestal …inalt de 25-30 de cm – in studio aveam multe piedestale  de inaltimi diferite facute din lemn solid care sa poata sustine un model chiar si 150 de kg.. !) ..iar cind cind rogi un model sa urce pe un piedestal …in subconstient el  se schimba si devine un alt model … ! inalt ,zvelt …acest moment trebuie folosit la maximum .. ! si anume momentul in care modelul devine fie si pentru o clipa mai inalt.. ! zimbitzi …..nu.. ?
..faptul k pina acum vorbesc numai despre amanunte de acest gen are o explicatie simpla  …am fotografiat din 1982  sute si mii de portrete unor subiecte …modele pe care in proportie de 80% nu le mai vazusem in viata mea … ! daca in cazul fotografiilor de nunta mai aveai ocazia sa-i   cunosti  atunci cind se programau si acontau  ora de studio …in cazul celor care veneau pur si simplu sa-si comande citeva portrete pe loc …intr-o fractiune de secunda trebuia sa decizi …tonul,abordarea ..limbajul.. ! fara sa-l tutuiesti …fara sa-l minti …fara sa-l pui in situatii jenante .. ! si sa nu credeti k era mai simplu .. ! adica acum toti au sindromul cimapanzeu …click  si te uiti  imediat pe ecran ce ai facut …histograma …supraexpunere ..ai tot …atunci fotografiai pe film  lat 120  ..15 imagini in format 4,5 X 6 …si asteptai sa fotografiezi 6 filme ….pe care le developai odata intr-un tank Patterson de 1 l …faceai un rind de probe de contact …1 ;1 sau daca clientul cerea 13/18 …si dupa 3 -4 zile vedeai ce ai facut  !
iar in studio totul era si mai greu …luminile erau cum reuseai sa faci rost de ele …prin ‘ 90 incepuse nebunia cu lumina soft …daca aveai blitzuri cu  soft boxuri erai bun daca nu …nu .. ! fotografiam in jur de 20/25 de filme 120 sau 220 pe simbata duminica .. ! ce vremuri .. ! adica nu erai pozar … ! erai dl FOTOGRAF.. !
..banii erau pe masura …dar si responsabilitatea maxima … ! cit despre preucrare ce sa zic …mire in negru mireasa in alb ..o fata machiata la mireasa o fata rosie si transpirata le el… ! nu cunosc astazi 5 fotografi care sa explice si sa isi aminteasca cit de greu era sa etalonezi o asemenea fotografie …k rezultatul final sa fie …wow.. !
am fotografiat ani de zile cu declansator flexibil portret …intr-un tirziu am trecut si la digitalb si tot nu am renuntat la folosirea declansatorului .…si toate au ramas  amintire …o viata..
..despre PORTRET in studio voi mai vorbi  mai ales pentru faptul ca …PoRTRETUL este ultima reduta a meseriei de fotograf .. ! nu poti aborda portretul fara o solida cultura vizuala ..de cultura generala ce sa mai zic .. ! am si am avut lupte nesfirsite cu cei care considera portretul clasic poza de bulletin … ! ei bine da .. ! acolo incepe portretul ..la fotografia de ID si cine nu este in stare sa faca un portret de ID nu va fi in stare sa fotografieze niciodata un portret … !    daca vreti sa deveniti portretisti …..incepeti cu cel mai complex si adinc exercitiu de introspectie …..AUTOPORTRETUL… ! ….

                                       va urma episodul 3

canon 60D.... napirleste

canon g5 canon 30D canon 40D si acum canon 60D   sunt aparatele de fotografiat folosite de mine in ultimii 7 ani ...
sunt un canonist ...din convingere si din recunostinta ..!
astazi canon si-a schimbat pielea ..in sensul k 60d ul cumparat in decembrie ..a ramas fara piele ...fara rubber skin cum spun miile de reclamanti ..! de ce ..?nu stiu ..am fost la magazinul de unde l-am cumparat ...ma rog aparatorile de cauciuc ..nu sunt in garantie ..mi-a spus prietenul meu ( in state si oriunde in lume  primeam unul pe loc ..cu scuzele de rigoare ......! ) aici .........

in sfirsit ..am incercat sa-l lipesc eu ...! vax ..! nimic ...! nu se lipeste cu nimic ..! este croit mai mare sa se lipeasca de mina si se lipeste de ....off.!
Conu Dinu a venit cu o idee care imi place ...cauta coane piele de sarpe sau de crocodil sau de ceva exotic...si inlocuieste cauciucul ala de kkt -mi-a zis ....si cred k are dreptate ...! nu te mai chinui ca nu te ajuta nimeni ...!  asa am sa fac ...!