7 iulie 2011

...joi ..inceputurile fotografiei color

..am primit ieri  un telefon de la dl emanuel pirvu care mi-a sugerat o binevenita rectificare ..sau mai bine zis completare a textului referitor la primele incercari de fotografie color in cooperativa fotografia bucuresti  si anume ..


                     detaliu cu faimoasa ghilotina cu zimti de care facea vorbire Piticu  ieri ...

si  un dialog real petrecut acu'28  de ani ..
client :- sa stiti ca nu sunt multumit de calitate ...!
eu :_ cum adica ..? ce va deranjeaza ..? 
client :- pai nu este retusata ...nicaieri ...!!..nu are zimti ..! 
eu :- ma scuzati ...aveti dreptate ..! luati loc //le retusam imediat ...! 
client :- asa ...! multumesc ..! da ..!asta este ..!daca fotografia n'are zimti nu e buna domne' ..!

...spune Emanuel ..in 1969-70 dl Sofletea Ion de la  unitatea nr 12 pe str Ion Cimpineanu nr 12 atelier foto specializat in lucrari tehnice ,developari diapozitive si reproduceri..incerca pentru prima oara developarea unui film color impreuna cu dl Dan Badescu ..vezi aici http://florinandreescu.blogspot.com/2011/07/domnul-badescu-si-sms-urile.html…ulterior ..dupa un an si ceva adica in 1970  la atelierul Foto Central din str Beldiman condus de un om extraordinar si anume dl Dodis s-a incercat introducerea in productie a fotografiilor color si a developarii negativelor color pentru portrete si nunti  ..acolo lucrau dl Emanuel Pirvu,dl Emil Tanase si dl Gheorghe Ciurea ..Dumnezeu sa-l aiba in paza   ( singurul anticomunist autentic pe care l-am cunoscut ..facuse citiva ani de inchisoare pentru o arma ..sau asa ceva ..ceea ce l-a impins cu totul spre baricada anticomunistilor ..)..ei bine cei 3 proaspeti absolventi ai Scolii Postliceale  Ucecom impreuna cu Dl Dodis au expus citeva filme 120 Agfa ..si anume filme de exterior si de interior  AGFA T si AGFA U .. ! problema era ca era plina vara ..pe vremea comunistilor era interzis importul de aparate de aer conditionat si temperatura de developare era la  18 grade celsius ….spune Emanuel  Pirvu..pina sa ne prindem am stricat un film …emulsia pur si simplu se dezlipea de pe suport ( filmele 120 aveau gelatina extrem de sensibila ) datorita temperaturii apei si a revelatorului …28 de grade celsius vara pe canicula  ..si asta apa rece …cind ne-am prins despre ce este vorba am luat o serpentina de la frigider pe care am trecut-o printr-un bazin cu apa rece si controlind toate conditiile ..temperatura ,timp ,Ph am reusit sa-i dam de cap cum se spune .. ! pentru cooperativa era o perioada fasta …Presedintele ei ..Dl Radulescu era un mare boier si extrem de deschis la nou .. !   stia ca daca nu investeste si nu pregateste fotografi prin scolarizare si nu ridica stacheta ..trecerea de la generatia veche a fotografilor ( care aveau ateliere private si pe care Republica socialista i-a nationalizat si le- a luat totul  )…  la generatia nou va fi un fiasco .. drept urmare a modernizat si a comandat aparatura de laborator …marea majoritate a laboaratoarelor alb /negru aveau aparate de marit din perioada interbelica ..dar se lucra de zor si la tireze ( probabil de la tireur …copiator ..) copiate dupa niste aparate germane la o cooperativa din sibiu ..( se fixa negativul si peste se punea  hirtia alb /negru cu fata in jos /emulsia in jos ..si se expunea prin negativ ..sursa de lumina fiind de obicei 4 becuri de 200 de wati cu sticla alb mata si a carei lumina care oricum mai era filtrata pentru uniformizare de un geam alb laptos … !  la tireza erau copiate pozele de buletin ,pasaport si cele de absolvire de liceu ,facultate si ma rog tot ce se cerea atunci …prin anii 70 si fotografiile de nunta alb negru se faceau inca …la tireza … !
   Dl Radulescu a schimbat putin starea de fapt si a comandat citeva DURST –uri ..aparate de mare finete cu cap color ,becuri cu halogen ( atunci aparusera si au revolutionat pur si simplu laboratorul ) si ceea ce era uimitor cu filtre dicroice ..pentru etalonarea filmelor color …primele Durst- uri  erau 402 ..mai greoaie dar cind au aparut mastodontii DURST CLS 300 si CLS 301  nu mai era de joaca … !aveau aspiratoare si 2 becuri cu halogen de 1000 de watti fiecare iar la  2000 de wati expunerea se reducea cu tot cu cutii de amestec si filtrare la …citeva zecimi de secunda … !!!! Evolutia filmului color si a intruducerii in serie si prelucrare nu a fost un mars triumfal… !  deloc .. ! de ce spun asta .. ? toate substantele si alb /negru si color erau toxice ..iritante ..declansau reactii alergice violente … ! eu am fost unul dintre aceia care in permanenta aveam rani deschise la miini ….miinile umflate ..de la reactia violenta a organismului pina la boala profesionala nu era decit un pas …imi aduc aminte prin 1989 prin aprilie a trebuit sa abndonez definitiv laboratorul color … ! nu am reusit ca profesia de laborant sa fie trecuta la grupa 1 de munca desi conditiile de lucru erau asemanatoare cu cele dim mina … ! aveam laboratoare neaerisite si raspunsul invariabil era ….pai daca esti sensibil… ?!! …jigodiile dreaqu ..dar se impopotonau cu realizarile noastre.. !
Tot meritul dlui Presedinte Radulescu este si importul a citorva aparate de studio Plaubel,Hasselblad,Linhof si Rolleiflex…ei bine aceste erau comandata asa cum trebuie …cu toate obiectivele si toate accesoriile … ! din cei aproape 300 de fotografi nu cred ca erau 15 care stiau si puteau sa lucreze cu aceste aparate .. ! Noul a patruns intotdeauna foarte  greu acolo unde banul si puterea se jucau .. !
..la balul fotografilor care se organiza in fiecare an dupa adunarea generala de bilant ..curgea bautura si bunastarea de ziceai k nu traiesti in comunism .. ! la cele mai tari restaurante se petrecea pina in ziua .. ! ..toate astea le-am mai prins si eu …in 1978 cind eram elev la Ucecom am fost repartizat la FotoUNION..era anul in care dl Radulescu a fost pensionat si a venit dl Mitrofan…cu care ne-am mincat ficatii ..cum altfel ..reciproc .. ! el mie si eu lui .. ! in 1981 am terminat si am ramas la Foto UNION ..pentru ca fostul sef de unitate dl  Tudor Ion murise...... si dl Profir Nicu devenise sef de unitate ..asa ca am ramas laborant si fotograf la Union .. ! terminasem scoala cu diploma si eram fotograf calificat adica aveam o meserie ...dar  nu stiam mare lucru …eram extrem de bagacios si prindeam din zbor ..In principal intr-un studio cum era Foto UNION activitatea era bine delimitata …fiecare stia ce are de facut spagile se imparteau sau nu …dar in general cafeau de zi cu zi si mincarea erau din casa .. ! de fotografiat  ..fotografia doar seful …asa era cutuma ..ceilalti.... laborantii si retusierii faceau asistenta cu schimbul simbata si duminica .. ! programul era 8-13 pauza 16-20 in fiecare zi inclusiv simbata si duminica daca erau programari de nunti ….miercuri era inchis ..
detaliu de pe o cutie de planfime  80 S care expira in 1980 si continea 10 buc de planfilm 13 x 18


..ce faceai ca asistent ??!..aranjai  luminile ..aparatul …incadrai..puneai clarul ..pregateai caseta …schimbai filmele expuse …fixai recuzita …faimoasa coloana din ghips carton care imita un stilp si o arcada brincoveneasca …cita am urit acel stilp …nu va puteti inchipui.. ! se folosea ca motiv pentru… mireasa sa isi tina voalul si sa se sprijine cu degetele de coloana brincoveneasca …usoar intoarsa spre mire de care se sprijinea… ! primul lucru care l-am facut cind am devenit sef de unitate e ca am scos coloana din studio .. ! au fost mai multe schimbari dar hai sa le luam pe rind .
..de la dl Nicu Profir am invatat multe si in laborator si in studio si  l-am considerat intotdeauna un foarte bun meserias ..cu un curaj nebun si o determinare extraordinara a reusit in citiva ani sa transforme Foto Union in cel mai renumit studio din Bucuresti.. ! unul din meritele incontestabile pe care le-a avut a fost atentia extraordinara acordata reclamei …vitrina de la Foto UNION era intotdeauna plina cu tablouri format 50 x 60 cm color de cea mai buna calitate …inramate si expuse cu mult bun gust pentru vremurile acelea atragea clientii intr-un mod foarte convingator   …alt merit incontestabil a fost introducerea in regim de utilizare a Plaubel-lui  care zacea nefolosit de citiva ani asa cum fusese adus din vama . ! Primele planfilme expuse egal din viata mea atunci le-am vazut .. ! scoala de scoala .. !  obiectivele SCHNEIDER –KREUZNACH –compur erau …bijuterii mecanice de cea mai buna calitate … usor ,usor ..simteam fotografia .. ! era o placere sa incarci si sa descarci planfilme…casetele duble nu mai aveau geam …nu mai trebuia sa stergi luna geamul care ( cristal ) care fixa planfilmul.. ! nu mai trebuia sa numeri expunerea …un zimbet …hai sa incercam un zimbet retinut stai asa   nu misca ..capac luat ..21 22 23 .. !   capac pus … ! gata se terminase cu asta … ! cu declansator flexibil ..apasai cind doreai …asistentul fixa caseta si ridica halt-erul ….. ! ..primul meu aparat a fost un 6 x 6 copiat dupa rolleiflex..de chinezi …un seagull ..costase 1600 de lei si nu se gasea ….l-am vindut dupa 3 luni ca nu era ce imi doream …al doilea aparat a fost un EXAKTA varex BII…cu vizare cu caseta de lumina si pentaprisma …..ba mai mult avea si un cutit incorporat cu care puteai sa tai filmul inainte sa-l expui tot …in caz de urgenta … ! pe urma am reusit sa cumpar un NIKON FM ..ei bine acest aparat l-am folosit aproape 4 ani …indestructibil .. ! extraordinar .. ! o bijuterie mecanica si electronica … ! in tot aceste timp viata merge inainte ..cu bune cu rele … !

                     - va urma