2 ianuarie 2012

...despre carte I





..de mult timp cautam  cartea fundamentala pentru  cei care se misca in ograda fotografiei ,ma rog  a ..vizualului ..! am primit-o de la un mos craciun darnic si senin
….ea se numeste Art  and  Visual  Perception : A Psychology of the Creative Eye…
aparuta in 1974 editia I  si 2004 editia IIa  si scrisa de Rudolf Arnheim      a aparut in 2011 la editura Polirom in traducerea lui Florin Ionescu sub titlul Arta si perceptia vizuala   O psihologie a vazului creator
  ei bine
..este obligatorie …este vitala ..este aer proaspat de respirat mai ales la noi in rominia .. intr-o lume unde scrisa  critica pura este de fapt…. criticastra,  nedepasind  icnitul din latrina din  fundul curtii cu   pirtzurile vitejesti  trase in cel mai pur stil rominesc ,adica anonim..criticile se rezuma la o diluviana  defecare in capul a tot ce misca in spatiul fotografiei rominesti asa cum este ea ..astazi !
..din fericire exista tasta delete,erase .
..dar nu despre basinosul anonim vreau eu sa scriu eu acum ..ci despre o carte care a devenit inca de la aparitie   un jalon  ( ,rescrisa dupa doua decenii  asa cum scrie  in introducerea versiunii din 2004 chiar rudolf arnheim ..in intregime )
   a aparut in 1800 de exemplare in limba romina
..citez

..lucrarea poate intra-devar actiona ca o cursa daca este folosita drept indrumar pentru abordarea operelor de arta .Oricine  a privit cum conduc  profesorii  grupuri de elevi printr-un muzeu stie ca a reactiona  la operele  maestrilor este cel putin dificil .In trecut ,vizitatorii se puteau concentra asupra subiectului,evitind astfel sa ia in seama arta .
Apoi o generatie de critici influenti ne-au invatat ca atentia data subiectului este aproape sigur un semn de ignoranta .Dar cum ei studiau formele si culorile intr-un fel de vid ,metoda lor nu era decit o alta cale de a ocolire a artei.

……………
Cine vrea sa capete acces la opera de arta trebuie ,inainte de toate ,sa ia contact cu aceasta ca intreg .Ce receptam oare din ea ? Care este calitatea tonala a coloritului sau dinamica formelor ? Inainte de a identifica elementele individuale ,compozitia totala ne comunica ceva ce nu trebuie sa scapam.
Cautam o tema ..o cheie de care se leaga totul..